علیرضا عبادی اظهار کرد: سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی که به دلیل آسیب دیدگی در بخشی از خط لوله دریایی این فاز، آبان سال ۹۸ از مدار تولید خارج شده بود، پس از برنامه بازسازی و تعویض بخشی از خط لوله انتقال گاز، روز گذشته با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب دوباره در مدار تولید قرار گرفت.
وی با بیان اینکه خط لوله دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی در چند نوبت دچار شکستگی و توقف جریان تولید شده بود، ادامه داد: بخشی از این خط لوله ۱۱۰ کیلومتری که سال گذشته دچار آسیب شده بود، پس از تعویض و انجام تستهای پیش راهاندازی و راهاندازی، با انتقال مجدد گاز به پالایشگاه خشکی، عملیاتی شد.
عبادی درباره موقعیت تعویض و بازسازی خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی گفت: با توجه به امکان صدمهپذیری بیشتر خط لوله در سمت سکو به علت فشار و دمای بالای جریان گاز، این خط لوله از نقطه صفر سکوی فاز ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر تعویض شدهاست تا با افزایش سطح ایمنی، خطر بروز حادثه در این ناحیه و محیط پیرامونی آن به طور کامل برطرف شود.
تعویض بخش باقیمانده خط دریایی فاز ۱۶، در دستور کار است
وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت موجودی لوله، تاکنون ۷۲ کیلومتر از خط لوله دریایی فاز ۱۶ تعویض شدهاست اظهار کرد: با توجه به برنامه تعویض کل خط لوله، سفارشگذاری خرید ۱۱۰ کیلومتر لوله انجام شد که پس از دریافت آنها، در صورت نیاز، بخش باقیمانده این خط از سمت ساحل به طول ۴۰ کیلومتر، در قالب اجرای یک پروژه جدید، تعویض خواهد شد.
عبادی یادآورشد: حدود ۴۰ کیلومتر از این خط لوله سال ۱۳۹۶ تعویض شده بود.
مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس درباره مراحل اجرای پروژه بازسازی خط لوله سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی گفت: به موازات انجام بررسیها درباره علل ایجاد شکستی و با توجه به ضرورت راهاندازی و بهرهبرداری مجدد، کار بازسازی این خط لوله در دستور کار تیمی با مسئولیت مدیریت تولید و عملیات قرار گرفت و مراحل مختلف پروژه تعویض خط از سال گذشته آغاز شد.
عبادی بیان کرد: پس از آمادهسازی لولهها در یارد خرمشهر، کار لولهگذاری خط با استقرار کشتی لولهگذار در موقعیت بلوک فاز ۱۶ آغاز و در عملیاتی فشرده و سنگین، بخشهای آسیبدیده لوله از عمق دریا بیرون کشیده شده و از آن نقطه لولهگذاری جدید کار شد.
وی به تکمیل عملیات لولهگذاری در پایان شهریور امسال اشاره کرد و گفت: پیش از اجرای لولهگذاری، خط لوله تخلیه شد و پس از تکمیل این عملیات و اتصال خط لوله به سکو و نصب اسپولهای جدید، مراحل مختلفی از جمله عملیات هیدرواستاتیک تست، عملیات پیگرانی به منظور تخلیه آب، رطوبتزدایی با فوم پیگ، عملیات خشکسازی خط با هوای خشک و عملیات اکسیژنزدایی با تزریق گاز ازت پایان یافت و سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی پس از باز کردن تدریجی چاهها با موفقیت در مدار تولید قرار گرفت.
علت شکستگی خط لوله فاز ۱۶ در دست بررسی است
وی گفت: مطابق برنامه کاری، به منظور شناخت کامل خط لوله فاز ۱۶ و بویژه بخش تعویض نشده آن، عملیات پیگرانی هوشمند این خط لوله همزمان و در حین بهرهبرداری و ارسال گاز به پالایشگاه اجرا میشود و پس از دریافت نتایج پیگرانی، درباره آینده خط و امکان افزایش میزان تولید از سکو تصمیمگیری خواهد شد.
مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس به موانع موجود در راه اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: با توجه به مراحل آمادهسازی لولهها در یارد خرمشهر در بهار سال جاری و توقف فعالیتها به دلیل شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان، پروژه لولهگذاری در آغاز راه با وقفهای طولانی مواجه شد.
وی افزود: پس از فعالسازی مجدد یارد، در مقطعی دیگر بخشی از امکاناتی که به ناچار باید از خارج کشور تامین میشد را با روشهای بسیار سختی انجام شد، ضمن اینکه به دلیل حساسیت بالای کار در دریا، شرایط جوی نیز در چند مرحله توقف کار را در پی داشت.
عبادی گفت: با پشت سر گذاشتن این چالشها، خط لوله و سکوی فاز ۱۶ مطابق برنامه تولید، با برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز، پیش از شروع فصل زمستان وارد چرخه تولید شد تا بخشی از گاز مورد نیاز کشور را تامین کند.