به گزارش پایگاه خبری تحلیلی
نفت آرا، محسن خجستهمهر در آیین تکریم علیرضا اطاعتی و معارفه حسین آبنیکی- سرپرست شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، اظهار کرد: میتوان مفهوم بهینهسازی مصرف سوخت را به لحاظ اهمیت جایگاه، معادل تولید و توسعه تلقی کرد؛ با در نظر گرفتن این موضوع که برای تولید 50 میلیون مترمکعب گاز رقمی در حدود 6 میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز است.
او ادامه داد: بنابراین برنامهریزی و هدفگذاری برای صرفهجویی به مقدار 20 میلیون مترمکعب در بخش مصارف خانگی و تجاری، با در نظر گرفتن هزینههای مرتبط با آن نهتنها منطقی که سودآور به نظر میرسد. با در نظر گرفتن این اعداد و ارقام، اهمیت موضوع بهینهسازی را میتوان معادل تولید و توسعه در نظر گرفت، بنابراین نگاه کلان و هدفگذاری ما در این حوزه باید ایدهآل و آیندهنگر باشد.
وی افزود: نگاه ما به مدیریت بهینهسازی مصرف سوخت و انرژی نهتنها یک نگاه ملی، بلکه نگاهی بینالمللی است که منافع آن بر کشورهای همسایه نیز تأثیر میگذارد و از این منظر این سازمان نیاز به نیروی انسانی خلاق، توانمند و متخصص دارد که در درجه نخست به کار و اهداف سازمان ایمان و باور داشته باشند.
بهینهسازی مصرف سوخت و منافع ملی
وی با بیان اینکه مدیریت بهینهسازی مصرف سوخت به لحاظ بحث مصرف و مسائل محیط زیستی بااهمیت است، گفت: این شرکت، هرچند نهاد درآمدزایی برای خود سازمان نیست، اما از دیدگاه ملی و برای کل جامعه بسیار درآمدزا است و اگر جنبههای فواید زیستمحیطی و مدیریت مصرف را در کنار درآمد کشور از محل صرفهجویی در نظر بگیریم، اهمیت این حوزه و تأثیر آن در منافع ملی قابل توجه خواهد بود.
کمی کردن حوزه بهینهسازی؛ نیاز اساسی کشور
وی با ابراز مخالفت خود نسبت به تقاضامحور بودن حوزه مدیریت بهینهسازی گفت: سازمان بهینهسازی نباید منفعل و بهطور صرف منتظر تقاضا و درخواست دیگر سازمانها در این حوزه باشد، بلکه باید با ایده و برنامه عمل کند و به فکر کمی کردن طرحهای بهینهسازی باشد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین توجه به اثربخشی طرحها را با مدنظر قرار دادن این موضوع که کدامیک از طرحها برای کشور درآمد و صرفه اقتصادی بیشتری دارد، مهم دانست و ادامه داد: نکته مهم در این مقطع، لجامگسیختگی مصرف سوخت و انرژی است که در صورت تداوم این شرایط باید معادل این حجم از مصرف، واردات انرژی نیز انجام شود.
بهینهسازی مصرف سوخت بر پایه فناوری
خجستهمهر بیان کرد: بهینهسازی مصرف سوخت باید مبتنی بر فناوری و طرحهای آن، دانشبنیان باشد. میتوان گفت مهمترین ویژگی فناورمحور شدن طرحها، کاهش قیمت و هزینه اجرای طرحهاست که برای استقرار یک سیستم فناورمحور، استفاده از همه ظرفیتهای کشور لازم است.
صنعت نفت؛ پیشگام بهینهسازی مصرف سوخت
وی با اشاره به لزوم الگو بودن شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در حوزه مأموریت آن، گفت: لازم است بهینهسازی را از خودمان و از صنعت نفت آغاز کنیم و به همین منظور بررسی کنیم که برای مثال چند میلیون بشکه معادل نفت خام، ظرفیت برای صرفهجویی در کشور وجود دارد، همچنین یکی از کارهای مهم در این حوزه ممیزی انرژی است که باید این موضوع از خود صنعت نفت آغاز شود و بهترتیب پس از سیاستگذاریهای لازم، مورد پایش و بررسی و اجرا قرار گیرد.
انتهای پیام/.