کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل شرکت صادراتی توسعه صنایع بهشهر زرین خواستار شد؛

ادامه روند مانع‌زدایی از صادرات

14 مهر 1400 ساعت 2:02

مدیرعامل شرکت صادراتی توسعه صنایع بهشهر زرین (شرکت صادراتی زرین) با بیان اینکه، توجه به نرخ ارز و صادرات از مباحث‌ اساسى سياست‌هاى كلان اقتصادى هر كشورى است، خواستار ادامه روند مانع‌زدایی از صادرات شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مهدی آزادواری افزود: تنظيم مناسب نرخ ارز و مانع‌زدایی از صادرات و توجه به تغييرات و عوامل‌ مؤثربر آن‌ در هر شرايطى می‌تواند، موضوعى قابل بحث و بررسى باشد.
وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم و تعیین‌کننده در هزینه تمام شده واحدهای صنعتی نرخ ارز و نوسانات آن است، گفت: نوسانات گسترده نرخ ارز أثرات منفی بسیاری بر پیکره اقتصاد دارد که یکی از آنها تورم بسیار شدید و افسارگسیخته است.
آزادواری تصریح کرد: تورم به نوبه خود می‌تواند، منجر به تغییر بافت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری، وضعیت بازار داخلی و خارجی، تجارت خارجی (صادرات و واردات) شود،‌ این درحالی است که افزایش صادرات غیرنفتی ‌اصلی‌ترين ‌سياست ‌اقتصادی‌ ایران در دهه‌های اخیر بوده است.
مدیر عامل شرکت توسعه صادراتی بهشهر زرین، رهایی از اقتصاد تک محصولی و توسعه صادرات غیرنفتی را برای اقتصاد ایران یک ضرورت انکارناپذیر دانست و گفت: با توجه به اهمیت موضوع ارز و افزایش صادرات غیرنفتی، بخشی از ابلاغیه معاون اقتصادی رئیس جمهور به ضوابط عمومی تجارت و ارز اختصاص یافته است.
آزادواری ادامه داد: بر اساس ماده 10 صادرکنندگان مجاز هستند، به منظور رفع تعهد ارزی خود و با استفاده از رویه واردات در برابر صادرات، کوتاژ و ارز صادراتی خود را در سامانه جامع تجارت، در اختیار واردکنندگانی قرار دهند که تامین ارز حاصل از صادرات (خود یا غیر) را انتخاب کرده‌‌‌اند.
نحوه معامله ارز و تبادل ریال در چارچوب ضوابط اعلامی از سوی بانک مرکزی ایران صورت می‌گیرد.
 آزادواری خاطر نشان کرد: از موضوعات دیگری که در این ابلاغیه تسهیل شده، واردات بدون سقف و سابقه برای صادرکنندگانی است که نسبت به ورود مواد اولیه خود اقدام می‌کنند. بر این اساس بازگشت ارز صادراتی بدون قید و شرط و اخذ مالیات ارزش افزوده در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه، گسترش رویه‌های تجاری و تهاتر در این دستورالعمل مورد تأکید قرار گرفته و توصیه‌های مناسبی در این رابطه انجام شده، توضیح داد: در راستای توسعه صادرات مصوبه بسیار خوبی با هماهنگی معاونت اقتصادی رئیس‌‌‌ جمهور ابلاغ شده که بسیار راهگشاست.
آزادواری در پایان تصریح کرد: در این مصوبه بخش قابل ‌توجهی از قید و بندها به خصوص در حوزه تهاتر برداشته شده و در زمینه بازگشت مالیات ارزش افزوده اتفاقات خوبی افتاده است.
وی ابراز امیدواری کرد، دولت در ادامه روند توسعه و رشد همه جانبه اقتصادی، با زدودن قوانین چالش‌زا در امر صادرات باعث پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی شود.
انتهای پیام/.
 


کد مطلب: 1658

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/news/1658/ادامه-روند-مانع-زدایی-صادرات

نفت آرا
  https://www.naftara.ir