کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش معافیت مالیاتی بخش فناوری اسرائیل برای تامین بودجه جنگ

2 آبان 1403 ساعت 13:24

«فناوری پیشرفته» یک خدمت صادراتی و به عنوان ستون فقرات صادرات برای اقتصاد اسرائیل است. به گزارش رویترز، این بخش ۱۶ درصد از اشتغال، بیش از نیمی از صادرات، یک سوم مالیات بر درآمد و ۲۰ درصد از تولید کلی اقتصاد اسرائیل را تشکیل می‌دهد. اما اشتغال در این بخش راکد مانده و اسرائیل برای تامین هزینه جنگ و کشتار، معافیت‌های مالیاتی در این بخش را کاهش داده است.


نفت آرا:بر اساس گزارش رژیم صهیونیستی، بخش فناوری اسرائیل در طول یک جنگ یک ساله با گروه فلسطینی حماس انعطاف پذیر بوده است. از آنجایی که این بخش به شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری خارجی متکی است، با عدم اطمینان بودجه مواجه است. این موضوع می‌تواند به اقتصاد آسیب گسترده‌تری بزند.
بر اساس گزارش سازمان نوآوری اسرائیل (IIA) از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر، شرکت‌های فناوری اسرائیل حدود ۹ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند. این یعنی رتبه سوم پس از سیلیکون‌ولی و نیویورک را کسب کرده‌اند.

فناوری بخش بسیار مهمی از اقتصاد رژیم صهیونیستی است

درور بین، مدیر عامل IIA به رویترز گفت: «سطح سرمایه‌گذاری تقریباً مشابه دوره قبل از جنگ بود. بنابراین با وجود اینکه ریسک سرمایه‌گذاری در اسرائیل افزایش یافته است، سرمایه‌گذاران همچنان پتانسیل این استارت آپ‌ها را می‌بینند و به سرمایه‌گذاری در آن‌ها ادامه می‌دهند.»
فناوری پیشرفته اقتصاد اسرائیل را جلو می‌برد. این بخش ۱۶ درصد از اشتغال، بیش از نیمی از صادرات، یک سوم مالیات بر درآمد و ۲۰ درصد از تولید کلی اقتصاد اسرائیل را تشکیل می‌دهد. بین ابراز نگرانی کرد که اشتغال در این بخش راکد مانده است. این موضوع می‌تواند مالیات بر درآمد را در زمانی که دولت برای تأمین مالی جنگ به بودجه نیاز دارد، کاهش دهد.

سرمایه‌‌گذاری خارجی فقط به بخش‌های خاصی می‌رود

بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در استارت‌آپ‌های بالغ و شرکت‌های امنیت سایبری است. سایر حوزه‌ها در جذب سرمایه به مشکل خورده‌اند. بین گفت: «ما به دنبال چیزی هستیم که ممکن است تبدیل به یک مشکل شود.» برای این منظور، IIA تعدادی برنامه دارد که به استارتاپ‌های کوچک‌تر کمک می‌کند تا سرپا بمانند. به گفته بین، این جنگ پس از پایان یافتن، به دنبال ایجاد «بنی بوم» از استارت‌آپ‌های جدید فناوری دفاعی است.
او گفت: «مبانی بخش فناوری مانند قبل از جنگ است. هنگامی که این جنگ تمام شود، ما شاهد بازگشت مجدد خواهیم بود.»
گزارش IIA به دنبال گزارشی است که در ماه سپتامبر از سوی سازمان غیرانتفاعی Startup Nation Central (SNC) منتشر شده بود. گزارش مذکور  می‌گفت شرکت‌های فناوری بزرگتر به رشد خود ادامه می‌دهند. البته این گزارش نسبت به پایداری بخش فناوری به دلیل درگیری طولانی مدت و سیاست اقتصادی دولت اسرائیل هشدار داده است.
سیاست‌های اقتصادی دولت فعلی اسرائیل، «مخرب» تلقی می‌شود. رسانه‌های صهیونیستی این هفته گزارش دادند که در بودجه سال ۲۰۲۵ مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی بخش فناوری کاهش می‌یابد.رویترز


کد مطلب: 15593

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/news/15593/کاهش-معافیت-مالیاتی-بخش-فناوری-اسرائیل-تامین-بودجه-جنگ

نفت آرا
  https://www.naftara.ir