کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرمایه گذاری ۱۸ میلیارد دلاری یونان برای سفارش ساخت کشتی‌های جدید حمل گاز

30 مهر 1403 ساعت 14:21

کشتی‌داران یونانی از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۸ میلیارد دلار برای کشتی‌های جدید حمل گاز هزینه کرده‌اند. شرکت‌های کشتیرانی همواره تلاش می‌کنند مجموعه‌های خود را در بخش‌های نفت‌کش، فله‌بر و کانتینری متنوع کنند. به همین دلیل، صاحبان صنعت کشتیرانی حمل گاز نیز برای عقب نماندن از رقابت در صنعت کشتی‌داری، اقدام به سفارش کشتی‌های جدید گازبر کرده‌اند.


نفت آرا: در دهه‌ای که توسط متخصصان بازار صنعت دریایی دورانی بی‌ثبات همراه با تغییرات لرزه‌ای تعریف می‌شود، مالکان کشتی یونانی با  سرمایه گذاری‌ها در بخش ساخت کشتی مواضع جسورانه‌ای اتخاذ کرده‌اند که می‌تواند بر آینده تجارت دریایی  نه تنها یونان بلکه تجارت جهانی تأثیر‌گذار باشد.
مالکان کشتی یونانی به وضوح در حال برنامه ریزی برای افزایش سرمایه گذاری در بخش حمل گاز LNG  و LPG هستند.
یونان حدود ۱۳.۸ میلیارد دلار از ۱۸ میلیارد سرمایه گذاری در بخش کشتی سازی را برای ۵۹ کشتی گاز طبیعی مایع (LNG) و حدود چهار میلیارد دلار برای ۴۱ کشتی حمل گاز مایع (LPG)  اختصاص داده است
شرکت‌های برتر سرمایه گذار بخش کشتی
شرکت مدیریت کشتی Capital مستقر در پیرئوس برای ۱۵ کشتی بزرگ LNG، دو کشتی حامل آمونیاک (VLAC)، هشت کشتی متوسط  حامل گاز (MGC) و چهار کشتی حامل دی‌اکسید کربن (CO۲) حدود ۴.۷ میلیارد دلار هزینه کرده است و در رتبه برتر قرار دارد. 
همچنین شرکت مدیریت کشتی LNG گروه کشتیرانی Angelicoussis، با هزینه کل حدود ۳.۳ میلیارد دلار برای ۱۵ کشتی بزرگ LNG است، در رتبه بعدی قرار دارد.
در رتبه سوم خط کشتیرانی Evalend مستقر در آتن  جای می‌گیرد که حدود ۳ میلیارد دلار برای ۱۲ کشتی حامل گاز بسیار بزرگ (VLGC)، دو کشتی متوسط حامل گاز (MGC)، دو کشتی حامل  آمونیاک (VLAC) و شش کشتی بزرگ LNG هزینه کرده است.
 
بازار نفت و گاز فراساحلی
در بخش فرا‌ساحل هزینه ساخت کشتی‌های AHTS  که برای لنگر انداختن و ایمن سازی سکو‌های نفت و گاز استفاده می‌شود و نوعی از کشتی‌های تدارکاتی هستند که یدک‌کش و لنگر را نه تنها به سکو‌های نفتی بلکه برای بارج‌های حمل بار نیز تأمین می‌کنند، از سال ۲۰۲۱ میلادی تا کنون ۹۷ درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت کشتی‌های تأمین کنندۀ سکو(PSV) ۶۷ درصد بالا رفته است.   
افزایش قیمت‌ها باعث شده تا شرکت مدریت کشتی Capital ۱۸۰ میلیون دلار برای سفارش چهار کشتی PSV به کشتی سازی Fujian Mawei چین پرداخت کند. 
در ادامه این سفارش دو سفارش PSV متوسط به همان کارخانه کشتی سازی توسط شرکت Capital  انجام شده است. 
«دان نش» تحلیلگر مؤسسه VesselsValue در این زمینه معتقد است قیمت کشتی‌ها در بازار فراساحلی از سال ۲۰۲۱ میلادی با سرعت بالایی افزایش یافته است، اما Capital پیش‌بینی می‌کند که در آینده منحنی رو به جلوی  قوی برای کنترل قیمت‌ها وجود داشته باشد.

قیمت‌های جدید ساخت کشتی
قیمت‌های جدید ساخت کشتی  در سراسر بخش‌ها به بالاترین سطح خود از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی تا‌کنون رسیده است که آخرین فشار صعودی آن از  سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز شده است.
سفارش‌های بالا برای ساخت کشتی‌های کانتینری و LNG در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی باعث شده کارخانه‌های کشتی‌سازی در مذاکرات برای تعیین قیمت  دست بالا را داشته و قیمت‌ها را افزایش دهند.
«دان نش» در این زمینه می‌گوید در حالی‌که ما تکرار حجم سفارشات از سال‌های همه‌گیری را پیش‌بینی نمی‌کنیم، اما  انتظار داریم شاهد افزایش قیمت‌های جدید برای کشتی‌های کانتینری بالاتر از خط روند صعودی سایر بخش‌ها باشیم. انتظارات ما این است که قیمت‌های جدید ساخت کانتینر در سال ۲۰۲۴ میلادی و تا سال ۲۰۲۵ میلادی با سرعتی بالاتر از سایر بخش‌ها به روند صعودی خود ادامه دهند.
اگر درآمد کشتی‌های کانتینری به روند تصاعدی خود ادامه ندهد، در نتیجه تقاضا برای سفارش کانتینر کاهش می‌یابد. به هرحال اگر روند صعودی درآمد‌ها صورت نگیرد این کاهش تدریجی خواهد بود و احتمالاً ۱۲ تا ۲۴ ماه تداوم داشته باشد،  بنابراین انتظار می‌رود قیمت کشتی‌ها همچنان بالا باقی بماند.
منبع : موسسه تحلیلی VesselsValue
 
 


کد مطلب: 15579

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/news/15579/سرمایه-گذاری-۱۸-میلیارد-دلاری-یونان-سفارش-ساخت-کشتی-های-جدید-حمل-گاز

نفت آرا
  https://www.naftara.ir