کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تولید انرژی هسته‌ای برای تامین برق هوش مصنوعی و تأثیرات آن بر صنعت دریایی

29 مهر 1403 ساعت 11:01

بر اساس یک قرارداد بین شرکت گوگل و استارت‌آپ هسته‌ای Kairos Power، الکتریسیته از انرژی هسته‌ای برای تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز هوش مصنوعی تولید می‌شود. در این راستا، صنعت دریایی نیز از انرژی هسته‌ای تولیدی توسط گوگل و این استارت‌آپ به عنوان عاملی مهم در تلاش برای کربن‌زدایی استفاده می‌کند. اخیراً گوگل از توافقی با استارت‌آپ Kairos Power برای خرید انرژی از چندین راکتور مدولار کوچک (SMR) که نماد نسل جدیدی از نیروگاه‌های هسته‌ای هستند، خبر داده است. این اقدام، تأییدی بر شتاب فزاینده در توسعه فنّاوری‌های هسته‌ای محسوب می‌شود.


نفت آرا:توافق اخیر گوگل با استارت‌آپ هسته‌ای Kairos Power برای مهار برق از راکتور‌های مدولار کوچک (SMR)، نمایانگر گامی بزرگ نه تنها در بخش فنّاوری، بلکه برای آینده هوش مصنوعی، انرژی و صنعت دریایی است. این قرارداد مهم، همسویی فنّاوری پیشرفته با انرژی پاک را نشان می‌دهد و می‌تواند نحوه سوخت‌گیری سیستم‌های هوش مصنوعی را در دهه‌های آینده متحول کند.

توافق جدید گوگل و Kairos Power گامی بزرگ به سوی آینده‌ای پاک و پایدار

شرکت Kairos Power در تلاش است تا با بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای، الکتریسیته ایمن و بدون کربن تولید کند که از لحاظ هزینه با برق تولید شده از گاز طبیعی قابل رقابت باشد. این قرارداد که برای اولین بار در نوع خود در جهان منعقد شده است، نمادی از ورود به عصر جدید انرژی پاک است و انرژی هسته‌ای را به عنوان بازیگری اصلی در تأمین نیاز‌های روبه‌رشد برق ناشی از هوش مصنوعی معرفی می‌کند.

اهداف بلندپروازانه گوگل

گوگل بیش از یک دهه در خط مقدم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است. حرکت به سمت انرژی هسته‌ای از طریق این همکاری، نقطه عطف مهمی در مسیر انرژی پاک این کمپانی به شمار می‌رود. هدف این قرارداد راه‌اندازی اولین SMR توسط Kairos Power تا سال ۲۰۳۰ میلادی و افزودن تا ۵۰۰ مگاوات برق بدون کربن به شبکه ایالات متحده تا سال ۲۰۳۵ میلادی است.

تغییر استراتژی گوگل به سوی انرژی هسته‌ای به دلیل نیاز به نیروی قابل اعتماد و شبانه‌روزی برای تأمین عملیات هوش مصنوعی آن است، که منابع محاسباتی گسترده‌ای را می‌طلبد. پذیرش SMR، مسیری پایدار برای تأمین این نیاز‌ها و الگویی برای سایر شرکت‌ها در استفاده از فنّاوری‌های پیشرفته انرژی پاک است. در همین راستا، صنعت دریایی نیز انرژی هسته‌ای را به عنوان راه‌حلی برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار آلاینده‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی می‌داند که در حال ایجاد چارچوب‌های قانونی برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است.

انرژی هسته‌ای راه‌حل امیدوارکننده در کربن‌زدایی

در حالی که گوگل در بخش فنّاوری پیشگام استفاده از انرژی هسته‌ای است، صنعت دریایی نیز به سوی همان مسیر حرکت می‌کند. با فشار‌های فزاینده برای کاهش ردپای کربن، پیشرانه هسته‌ای به عنوان راه‌حلی امیدوارکننده برای کشتیرانی جهانی ظاهر می‌شود. هم‌اکنون، Lloyd’s Register و CORE POWER در حال اجرای یک مطالعه مشترک با مرسک برای بررسی امکان سنجی کشتی‌های کانتینری با موتور هسته‌ای هستند. این پروژه می‌تواند آینده حمل‌و‌نقل دریایی بدون آلایندگی را متحول کند.

انرژی هسته‌ای می‌تواند تقاضای انرژی را در بخش‌های حمل‌ونقل الکتریکی، صنعتی و کشتیرانی تامین کند، تولید و استفاده از انرژی را بهینه‌سازی کرده و از کربن‌زدایی حمایت کند. همچنین پتانسیل زیادی برای تولید سوخت‌های پاک مانند آمونیاک و هیدروژن الکترونیکی دارد.

مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی

مزایای اقتصادی انرژی هسته‌ای فراتر از تولید انرژی است. وزارت انرژی آمریکا تخمین می‌زند که ظرفیت ۲۰۰ گیگاواتی هسته‌ای پیشرفته می‌تواند تا سال ۲۰۵۰  میلادی حدود ۳۷۵,۰۰۰ شغل پردرآمد ایجاد کند. این فنّاوری می‌تواند با تحریک رشد اقتصادی، مزیت رقابتی در بازار جهانی کشتیرانی ایجاد کند.

انرژی هسته‌ای قابلیت ارائه انرژی ثابت و بدون کربن به صورت ۲۴ ساعته و هفت روز در هفته ارائه کند و می‌تواند شریک ایده‌آلی برای منابع انرژی تجدیدپذیر باشد. این ویژگی به ثبات شبکه‌ها کمک کرده و وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد، که هدف گوگل برای تأمین پایدار زیرساخت‌های هوش مصنوعی است.

حرکت به سوی انرژی هسته‌ای

در نهایت، پیشرفت‌های موازی در انرژی هسته‌ای در بخش‌های فنّاوری و صنعت دریایی، اشاره به امکان حرکت همگانی جهان به سوی انرژی هسته‌ای دارد. به عنوان یک جزء ضروری در ترکیب انرژی جهانی، انرژی هسته‌ای که زمانی به خاطر نگرانی‌های ایمنی و هزینه‌های بالا کنار گذاشته شده بود، اکنون دوباره مطرح می‌شود.


کد مطلب: 15569

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/news/15569/تولید-انرژی-هسته-ای-تامین-برق-هوش-مصنوعی-تأثیرات-صنعت-دریایی

نفت آرا
  https://www.naftara.ir