کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت

استاندارد ها در حادثه معدن طبس رعایت نشده است/این حادثه هم مثل سایر حادثه‌ها به فراموشی سپرده نشود/ به گزارشی تبدیل شود و به صحن علنی بیاید

6 مهر 1403 ساعت 11:38


سخگنوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال خبرنگار پارلمانی نفت آرا،در خصوص معدن طبس، آیا علل و ابعاد حادثه مشخص شده است و مجلس و کمسیون صنایع و معادن چه برنامه‌ای برای پیشگیری از این گونه اتفاقات دارد،گفت:متأسفانه سال گذشته هم چنین اتفاقی در یک معدن افتاد و شش کارگر عزیز را از دست دادیم. چرا کارگران مظلوم و خانواده‌های این افراد که قطعا از قشر ضعیف و متوسط رو به پایین جامعه هستند، در چنین شرایط سخت کاری دچار حادثه می‌شوند. قشری که عزت نفس دارد و به دنبال کسب روزی حلال است.
سعیدی مبارکه با بیان اینکه کمیته صنایع معدنی و معادن کمسیون، کار خود را شروع کرد. اعضای نمایندگان در محل حادثه حاضر شدند.افزود: به این دلیل که ابعاد مختلف حادثۀ معدن باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. از این سمت کارفرما است که مدعی خواهد بود که من استاندارد‌ها را رعایت کردم. حتما خواهد گفت که مشکلی از جانب من نیست. ولی اگر استاندارد‌ها رعایت شده بود، شاهد این گونه مشکلات نبودیم. گزارش‌های مختلفی به ما می‌رسد که باید تمامی ابعاد آن بررسی شود. به طور مثال از این حیث که سیستم آژیر مرکزی خراب بوده است یا نه. اگر سیستم آژیر مرکزی اصلاً نباشد یا با مشکلی مواجه شده باشد، در نهایت این سهل انگاری از سوی معدن است. از آن طرف سیستم نجات خود ایمن است که در عکس‌ها هم دیدیم که کارگران این‌ها را در کنار خودشان داشتند.
نماینده مردم مبارکه اصفهان در خانه ملت ادامه داد:بنابراین حتما آموزش لازم به کارگر‌ها داده نشده است یا اینکه جدی نگرفتند که این اتفاق افتاده است. باید تمامی ابعاد این قضیه را بررسی کنیم. این معدن جزء هفت هشت معدن خوب ما است. ولی چون نسبت به معادن دنیا که دارند این کار را انجام می‌دهند، آن قدر بزرگ نیست که بتوان سیستم‌های ایمنی اصولی را روی آن پیاده کنند، متأسفانه کارگر را با بیل و کلنگ می‌فرستند و بر نیروی انسانی فشار می‌آورند. من فکر می‌کنم اگر ایمنی و مهندسی فاکتور‌های انسانی را چه در صنعت و چه در معدن، بیشتر از سود خود ببینیم، کمتر شاهد این اتفاقات و تلفات خواهیم بود. متأسفانه ما فاکتور‌های انسانی را کمتر از سود می‌بینیم که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. ولی باید صحبت‌های کارفرما را هم بشنویم.
آنچه من به عنوان نماینده مردم می‌دانم و قطعا مجلس از بعد نظارتی خود بدون مماشات با افرادی که به هر نوعی سهل انگاری و کوتاهی داشتند، برخورد خواهد کرد و امیدوار هستیم که این حادثه هم مثل سایر حادثه‌ها به فراموشی سپرده نشود و به گزارشی تبدیل شود و به صحن علنی بیاید و امیدوارم که خانوادۀ این عزیزان را تا آخر حمایت کنند و نمایندگان مردم و دولت در کنار آن‌ها باشند. هر چند که نوشدارو بعد از مرگ سهراب است. ولی حداقل در کنار فرزندی که به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی و کوتاهی پدر خود را از دست داده است، باشیم تا بتوانیم تسلای خاطر کوچکی به قلب این عزیزان و فرزندانشان داده باشیم.
 
 
 


کد مطلب: 15420

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/news/15420/استاندارد-حادثه-معدن-طبس-رعایت-نشده-این-هم-مثل-سایر-حادثه-ها-فراموشی-سپرده-نشود-گزارشی-تبدیل-شود-صحن-علنی-بیاید

نفت آرا
  https://www.naftara.ir