کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین وضعیت بازار کشتی‌های فله‌بر در بورس بالتیک

3 مهر 1403 ساعت 12:48

بازار بورس بالتیک که نوسان نرخ‌های کشتی‌های فله‌بر را اعلام می‌کند، در آخرین گزارش خود، فراز و نشیب نرخ‌ها را از ۱۶ تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴ برای کشتی‌های پاناماکس، کیپ سایز، سوپرامکس، اولتراماکس و هندی سایز ارائه کرده است.براساس این گزارش، بازار این دسته از کشتی‌ها در منطقه آسیا متعادل و ثابت بوده است، اما در سایر نقاط جهان با نوسانات قابل توجهی همراه بود.


نفت آرا:بازار کشتی‌های کیپ سایز در این هفته فعالیت متفاوتی را تجربه کرد. تقویت مسیرهای اقیانوس آرام، جنوب برزیل و غرب آفریقا به سمت چین، بازار را تحت تأثیر قرار داد، در حالی‌که بازار اقیانوس اطلس شمالی از ابتدا با مشکلاتی مواجه شد.
در اوایل هفته، فعالیت کشتی‌های کیپ سایز در اقیانوس آرام با مشارکت اپراتورهای اصلی شتاب بیشتری گرفت و شاخص‌ها افزایش یافت. اما از اواسط هفته، با کاهش فعالیت‌های جابه‌جایی کالا، شاهد کاهش جزئی در نرخ‌ها بودیم. به پایان هفته که نزدیک می‌شویم، فعالیت در اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس کاهش یافت و شاخص در نهایت با بیش از ۲۶,۸۲۶ دلار به پایان رسید که نشان‌دهنده بهبود وضعیت در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ میلادی است.
در بخش کشتی‌های پاناماکس، هفته‌ای خوش‌بینانه ثبت شد. تقاضای دوره‌ای وارد بازار شد و مسیرهای اقیانوس اطلس بالاترین افزایش نرخ‌های روزانه را تجربه کردند. این امر به دلیل افزایش تقاضای مواد معدنی جامد و غلات از آمریکا بود. از نیمه اکتبر ۲۰۲۳ میلادی، تعطیلات متعدد در آسیا و چالش‌های موجود بر تجارت تأثیر گذاشت و بازار دو سطحی شکل گرفت، اما در نهایت به ثبات رسید.
با افزایش تقاضای بارگیری غلات در بنادر اقیانوس آرام، نرخ‌ها در این مسیر حدود ۱۴,۰۰۰ دلار روزانه برای انواع کشتی‌ها با ظرفیت ۸۲,۰۰۰ DWT گزارش شد. همچنین، قراردادهای متعددی منعقد شده که مهم‌ترین آن تحویل محموله‌های ۸۲,۰۰۰ DWT به چین با نزدیک به ۲۷,۰۰۰ دلار در روز، بر‌اساس قراردادهای ۶ تا ۸ ماهه است.
در بخش کشتی‌های هندی سایز، افزایش فعالیت در خلیج آمریکا، به افزایش جزئی نرخ‌ها منجر شد و این هفته را متمایز ساخت. با این حال، صاحبان کشتی‌های کوچک در اقیانوس اطلس جنوبی همچنان با گزینه‌های محدودی روبه‌رو بودند و احساسات منفی در طول هفته ادامه داشت. نرخ یک کشتی کوچک ۴۰,۰۰۰ DWT از خلیج آمریکا تا ساحل غربی آمریکای جنوبی با قیمت ۲۲,۰۰۰ دلار در روز ثابت شد. وضعیت مدیترانه با پوشش سریع محموله‌ها و افزایش تقاضای جدید به مراتب بهتر شد و نرخ‌ها بالاتر از آخرین سطوح ثبت شد.
در آسیا، بازار به طور کلی متعادل باقی ماند. علیرغم اینکه سفارش‌های نقطه‌ای پوشش داده شده بود و محموله کاهش یافته بود، کشتی‌ها همچنان مورد تقاضا بودند و نرخ‌ها نیز تا حدی تثبیت شد.
در بخش کشتی‌های پاناماکس و اولتراماکس، نوسانات زیادی وجود داشت. در اقیانوس اطلس، این هفته با شروع خوب آغاز شد، اما در پایان هفته کاهش نرخ‌ها گزارش شد.


کد مطلب: 15397

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/news/15397/آخرین-وضعیت-بازار-کشتی-های-فله-بر-بورس-بالتیک

نفت آرا
  https://www.naftara.ir