کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ناوگان "سایه"

3 مهر 1403 ساعت 10:23

شرکت نفتی دولتی روسیه Sovcomflot PJSC اعلام کرد تحریم‌های غرب علیه کشتی‌های حامل نفت خام این کشور به منظور خارج شدن کشتی‌ها از شاخه اصلی تجارت باعث افزایش خطرات زیست محیطی در مسیر‌های دریایی پر تردد و بیشتر شدن تعداد کشتی‌های ناوگان سایه می‌شود.


نفت آرا: که از اواخر سال گذشته میلادی، مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا تدابیری را برای افزایش تحریم‌ها علیه کشتی‌های روسی و همچنین کشتی‌های شرکت نفتی دولتی Sovcomflot اتخاذ کرده‌اند، که این موضوع موجب افزایش بخشی از ناوگان بزرگ به اصطلاح «سایه» شده است.
 مسئولان شرکت Sovcomflot پیش‌تر رسماً اعلام کرده بودند که کشتی‌های این شرکت از تانکر‌های ناوگان سایه فاصله گرفته و به بالاترین استاندارد‌های ایمنی پایبند هستند. اما متأسفانه این محدودیت‌های غرب باعث ایجاد مشکلاتی برای شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسئول شده و وضعیت ایمنی دریانوردی را وخیم‌تر می‌کند، زیرا کشتی‌های ایمن از مسیر تجارت خارج می‌شوند.
در ادامه گزارش آمده است که در حالی که اقدامات غرب بخشی از ناوگان نفتکش Sovcomflot را نیز در لیست سیاه قرار داده است، شرکت کشتیرانی مسکو به‌طور فزاینده‌ای کشتی‌های خود را به عرصه فعالیت بازمی‌گرداند.
این گزارش اظهار می‌دارد که مقامات غربی تنها در صورتی به شرکت‌های خود اجازه می‌دهند نفت خام روسیه را حمل کنند که قیمت صادراتی نفت این کشور ۶۰ دلار در هر بشکه یا کمتر باشد. هدف این تحریم‌ها کاهش درآمد‌های کرملین از صادرات انرژی است و به باور آنان، نفت صادراتی منبع اصلی تأمین مالی جنگ با اوکراین است. بدین ترتیب، در صورتی که تاجران نفتی بخواهند محموله‌های صادراتی را با قیمت‌های بالاتر از ۶۰ دلار جابه‌جا کنند، از سوی ارائه‌دهندگان خدمات غربی مانند حمل‌کننده‌ها و بیمه‌گران از انجام این کار منع می‌شوند. این امر باعث کاهش دسترسی به بیمه استاندارد صنعتی و همچنین دسترسی به صاحبان تانکر‌های معتبر جهانی می‌شود.
تحریم‌کنندگان غافل از آن هستند که ناوگان سایه با استفاده از انواع تانکرها، نفت صادراتی را به اقصی نقاط جهان ارسال می‌کنند. داده‌های حمل‌و‌نقل جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که تحویل تانکر‌های مورد نظر به منظور تکمیل زنجیره تأمین ناوگان سایه در ماه اوت تسریع شده و در ماه سپتامبر افزایشی بیشتر خواهد داشت.
بر‌اساس گزارش بلومبرگ، کشتی‌های ناوگان سایه اغلب توسط شرکت‌های پوسته‌ای (شرکت‌هایی که به‌عنوان پوششی برای پنهان کردن فعالیت‌های یک شخص یا شرکت دیگر عمل می‌کنند) اداره می‌شوند و فاقد بیمه استاندارد صنعتی هستند، در حالی‌که تحت پرچم کشور‌هایی با نظارت ایمنی دریانوردی ضعیف حرکت می‌کنند. افزایش تعداد این کشتی‌ها نگرانی‌هایی را بین صاحبان صنعت حمل‌و‌نقل به وجود آورده و خطرات زیست‌محیطی و عملیاتی به‌ویژه در مسیر‌های دریایی شلوغ مانند تنگه‌های دانمارک و ترکیه ایجاد می‌کند. علیرغم این تحریم‌ها، حمل میلیون‌ها بشکه نفت روسیه در هر ماه همچنان در مناطق مختلف توسط ناوگان سایه ادامه دارد.
در پایان این گزارش آمده است که بر‌اساس پیش‌بینی‌های شرکت بزرگ بیمه آلمان Allianz SE، ناوگان سایه جهانی تا به امروز با حداقل ۵۰ حادثه، از جمله آتش‌سوزی، خرابی موتور، تصادف، از دست دادن کنترل کشتی و نشت نفت، روبه‌رو بوده است.


کد مطلب: 15394

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/news/15394/ناوگان-سایه

نفت آرا
  https://www.naftara.ir