کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پتروشیمی فن آوران بعد از دهه ها همچنان از طرح «VAM» رونمایی میکند

صرف هزینه‌ها برای نمایش‌های توخالی

3 مهر 1403 ساعت 9:51


به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،پروژه تولید وینیل استات مونومر بعد از دهه ها رونمایی و امضای تفاهم‌نامه و صرف هزینه همچنان روی کاغذ مانده است. موضوع جالب اینکه امسال در نمایشگاه ایران پلاست این طرح به عنوان یک پروژه جدید خلاقانه دوباره به نمایش گذاشته شد.
در نمایشگاهی که امسال مقام هجدهمین دوره ایران پلاست را فتح کرده بود مانند بسیاری از رویدادهای اینچنینی، امضای تفاهمنامه ها و رونمایی های تو خالی کم نداشتیم. یکی از جالبترین اینها بحث تولید وینیل استات مونومر (VAM) بود که محصول پایین‌‌‌دست پتروشیمی محسوب می‌شود. تفاهمنامه راه اندازی این پروژه بین شرکت پتروشیمی فناوران و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی امضا شد.
وینیل استات مونومر به عنوان ماده اولیه در صنایع مختلفی همچون چسب‌سازی، موکت‌بافی، تولید پوشش‌ها، بسته‌بندی مواد غذایی و تولید انواع پلاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و با اجرای این طرح، ایران به یکی از تولیدکنندگان مهم این محصول راهبردی در منطقه تبدیل خواهد شد و از واردات آن بی‌نیاز خواهد شد.
موضوع مهم این است که این طرح از ابتدای سال 80 تاکنون به طور مرتب رونمایی میشود و برای آن هزینه هایی تراشیده ولی همچنان روی کاغذ می ماند.
یکی از مدیران سابق این پروژه پیشتر در سال 1401 در پاسخ به این سوال که « تاکنون چقدر برای پروژه VAM هزینه شده است؟» به رسانه ها گفته بود: اگر براساس مولفه‌‌‌هایی همچون نفرساعت، سفرها و عدم‌نفعی که کارشناسان محاسبه کردند، درنظر بگیریم، به رقم بسیار عظیمی خواهیم رسید. امکان برآورد این رقم به سادگی وجود دارد، اما به‌طور دقیق آن را نمی‌توان گفت. به دلیل اینکه زمانی که ما می‌توانستیم این پروژه را راه‌‌‌اندازی کنیم دلار ۸۰۰تومان بود. بحث عدم‌نفع یک طرف و بحث هزینه‌هایی که تا الان انجام شده هم موضوع دیگر است.»
وی گفته بود که این پروژه را حتی نمیتوان نیمه کاره نامید، چراکه همچنان در طی همه این سالها روی کاغذ مانده است.

نفت آرا آمادگی انتشار پاسخ هر فرد و سازمانی که نام آنها در این مطلب آمده را دارد.
 
 


کد مطلب: 15393

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/news/15393/صرف-هزینه-ها-نمایش-های-توخالی

نفت آرا
  https://www.naftara.ir