کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختصاصی نفت آرا:

بازتاب فروش فرآورده های نفتی ایران به لبنان و خرید آن توسط حزب الله

15 شهريور 1400 ساعت 13:47

ناظران می گویند، اقدام جمهوری اسلامی در فروش فرآورده های نفتی به لبنان و خرید آن توسط حزب الله، معادلات منطقه ای و المللی جدیدی ایجاد کرده است.


 به گزارش نفت آرا، ناظران بر این باورند، اقدام جمهوری اسلامی ایران در فروش فرآورده های نفتی به لبنان و خریداری آن توسط حزب الله، به معنای شکل گیری معادلات جدید منطقه ای و المللی به سود تهران و محور مقاومت است.
 
آنها اظهارات «سزار معلوف» نماینده مسیحی پارلمان لبنان وابسته به جریان «القوات لبنان» به رهبری «سمیر جعجع»، متحد دیرینه رژیم صهیونیستی را چکیده بازتاب اقدام ایران و حزب الله و معادلات جدید می دانند.
 
معلوف ضمن استقبال از اعلام خبر ارسال مازوت ایران برای لبنان توسط «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان گفت: «اگر کشتی حامل سوخت ایران، مشکل همه لبنان و نه فقط شیعیان را حل کند، پس دیگر نباید حزب ‌الله را به خاطر واردات مازوت از ایران سرزنش کرد».
 
وی در ادامه می افزاید: «به این ترتیب، دیگر ایران دشمن ما نیست، تنها دشمن ما اسرائیل است».
 
سزار معلوف با اطمینان می‌ گوید که کشتی حامل سوخت ایران سالم به لبنان می‌رسد، زیرا معادله درگیری و قوانین بازی بین اسرائیل و حزب ‌الله همچنان پا برجاست و به موجب آن، سایه جنگ از لبنان دور است، در نتیجه اسرائیل هرگز مانع نفتکش ایرانی نخواهد شد.
 
دبیرکل حزب ‌الله لبنان که هفته گذشته طرح واردات سوخت از ایران را رسانه ای کرد. سید حسن نصرالله در سخنرانی روز عاشوراء گفته بود:«دوست دارم، اعلام کنم، اولین نفتکش ما از ایران حرکت و تمام مسیر را طی کرده و تا ساعاتی دیگر به لبنان خواهد رسید».
 
دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه نفتکش های دیگری در راه است، تأکید کرده بود که «از لحظه آغاز حرکت نفتکش ایرانی، آن را بمثابه خاک لبنان محسوب می کنیم .. لذا کسی مرتکب اشتباه نشود، زیرا این با عزت و کرامت مردم ما در ارتباط است».
 
بازتاب های داخلی در لبنان

 
در پی این اظهارات واکنش ‌های مختلفی در لبنان مشاهده شد. شخصیت‌ ها و گروه‌ های حامی مقاومت و گروه های ملی گرا و استقلال طلب لبنان از این اقدام حزب الله حمایت کردند و همان طور که انتظار می رفت، برخی چهره‌ های سیاسی مانند «سعد الحریری» و جریانش مخالفت خود را با این اقدام ابراز داشتند.
 
سعد الحریری مدعی شده بود، ارسال سوخت ایران به نوعی اعلام جنگ خطرناک از سوی تهران به لبنان و وارد کردن کشورش به ورطه ی جنگ ‌های داخلی و خارجی است، بدون اینکه توضیح دهد، چگونه مازوت ایران موجب جنگ داخلی در لبنان خواهد شد، به ویژه آنکه قرار است، همه طوایف لبنان و نه شیعیان از این مازوت استفاده کنند.

«وئام وهاب»، رئیس حزب «التوحید العربی» لبنان هم طی اظهاراتی در شبکه‌ های اجتماعی به مخالفت الحریری با ورود سوخت از ایران واکنش نشان داد و گفت: «سخنان الحریری راه را به روی تشکیل دولت می بندد، آیا الحریری می ‌خواهد از صفوف تحقیر و ذلت برای راضی شدن دل اربابان آمریکایی بهره ببرد».
 
از سوی دیگر بسیاری از کاربران لبنانی در شبکه ‌های اجتماعی این کشور از اقدام ایران در ارسال کشتی حامل سوخت برای کمک به لبنان قدردانی کردند.
 
کاربران توئیتر با هشتک #سفینة_الوعد_الصادق، #سید_الوعد_الصادق، #شکراً_إیران از سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله و همچنین ایران برای حمایت از ملت لبنان در شرایط سخت کنونی تشکر کردند.
 
«ولید سکریه» عضو پارلمان لبنان نیز در گفتگو با پایگاه خبری اسپوتنیک گفت: «همان گونه که حزب الله به حمله توپخانه‌ ای اسرائیل به خاک لبنان پاسخ راکتی داد، هرگونه حمله‌ به کشتی‌های ایرانی حمله به منافع ملت لبنان محسوب می شود، زیرا اسرائیل و غربی ها می ‌خواهند، ملت لبنان را بدون نان، بیمارستان و کارخانه‌ های داروسازی نگه دارند و این حملات در واقع جنگ علیه ملت لبنان محسوب خواهد شد».
 
واکنش سفارت آمریکا در بیروت
 
ساعتی پس از سخنان دبیرکل حزب ‌الله، «دوروتی شیا»، سفیر آمریکا در بیروت در تماس تلفنی با «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان مدعی طرحی فوری برای ارسال برق و گاز به لبنان می ‌شود.
 
شیا در این طرح مدعی شده، اردن از مصر گاز وارد می ‌کند تا با تولید انرژی برق بیشتر آن را به شبکه برق میان اردن، سوریه و لبنان متصل کند و همچنین در موضوع انتقال گاز مصر از طریق اردن و سوریه به شمال لبنان نیز تسهیلاتی انجام می دهد.
 
ناظران بر این باورند، این واکنش شیا که مدیریت تحریم ها علیه لبنان را برعهده دارد، نشان دهنده طرح هوشمندانه حزب الله برای واردات سوخت از ایران است، طوری که حتی آمریکا، عامل تحریم ها، را وادار کرده به لغو تحریم ها کرده است.
 
بازتاب های بین المللی

«داوگ هربرت»، تحلیلگر روابط خارجی اروپا می گوید که «اقدام ایران یک طوفان ژئوپولیتک است، آن هم از سوی کشوری که تحت تحریم های شدید بوده است .. بالطبع مهمترین هدف این تحریم ها به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود، این نشان می دهد، نه تنها تحریم ها کارساز نبوده، بلکه حزب الله می آید و از کشتی ایرانی به عنوان خاک لبنان سخن می گوید که تجاوز به آن، به معنای تجاوز به لبنان است و این شرایط را برای غرب و اسرائیل بسیار دشوار می کند».
 هربرت با توصیف اقدام سید حسن نصرالله به اقدامی بسیار زیرکانه می گوید: «این تازه اول ماجراست، حزب الله به این ترتیب، درحال نشان دادن خود به عنوان قهرمان ملی است، اگرچه گفته شده، سوخت مصر در بندرهای لبنان است، اما در عمل هیچ سوختی جز سوخت ایران تخلیه نشده است».
 
پیام های ایران از فروش نفت به لبنان
 
لبنان با بحران اقتصادی دشواری روبرو است. نرخ فقر بالای 50%، سقوط ارزش پول ملی، صف‌های طولانی و نبود سوخت، قطعی مکرر برق و اعلام هشدار نیروگاه‌ها نسبت به خاموشی سراسری و کاهش دسترسی مردم به نیازهای اولیه مانند نان، این کشور را در آستانه سقوط اقتصادی و جنگ داخلی قرار داده که به هیچ وجه مطلوب محور مقاومت نبوده و در راستای اهداف رژیم صهیونیستی است.
 
- در چنین شرایطی، اقدام ایران در فروش محموله سوخت به لبنان، در ابتدا پیام توانمندی و اراده حزب ‌الله برای کاهش مشکلات لبنان را به مردم این کشور است.
 
- دوما، افکار عمومی لبنان و کل منطقه را با این واقعیت مواجه می کند که محور عربی-غربی و هم پیمانانش در داخل لبنان حاضر به حل مشکلات لبنان نیستند، بلکه حزب ‌الله و متحدش، جمهوری اسلامی، اراده و توان حل معضلات اولیه مردم لبنان را داشته و در این زمینه پیش ‌قدم شدند.
 
- سوم آنکه، پیام روشن سیدحسن نصرالله مبنی بر اینکه محموله ارسالی جزو خاک لبنان محسوب می ‌شود، معادله جدیدی را پیش روی غرب و صهیونیست ‌ها قرار داد، اینکه حزب ‌الله از ایران سوخت می‌ خرد و از محموله خود تا رسیدن به مقصد محافظت می ‌کند.
 
- چهارم اینکه، محموله های ارسالی ایران همه ترتیبات اداری و قانونی را طی کرده و ایران فراورده های فتی خود را مانند سایر کشورها به لبنان می فروشد.
 
- پنجم اینکه، این اقدام ایران را می ‌توان در چارچوب موازنه قوای منطقه ‌ای، عمق راهبردی و رویکرد تهران نسبت به متحدان خود تفسیر کرد.
 


کد مطلب: 1519

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/news/1519/بازتاب-فروش-فرآورده-های-نفتی-ایران-لبنان-خرید-توسط-حزب-الله

نفت آرا
  https://www.naftara.ir