کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نفت آرا بررسی می کند:

امیرکبیر در مسیر رشد و سودآوری

4 خرداد 1403 ساعت 14:52


به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،امروزه پس از آمونياك، پر مصرف ترین ماده پایه صنعت پتروشیمی در دنیا، اتیلن است. در حال حاضر ظرفیت تولید اتیلن در جهان 18میلیون تن بوده و پیش بینی می شود و تا سال 2028 به 25 میلیون تن در سال افزایش یابد. بازارهای این محصول به وضعیت اقتصادی و رشد کشور های جهان به ویژه چین بستگی دارد. پلی اتیلن یک ماده پلیمری است که از واحد های منفرد اتیلن تشکیل شده است. در حال حاضر چین و هند از بزرگترین مصرف کننده گان پلی اتیلن جهان هستند. ظرفیت تولید پلی اتیلن در ایران با فعالیت 15 واحد تولیدی چیزی در حدود 5 میلیون تن در سال می باشد.
پلی اتیلن در نگاه کلی یکی از ساده‌ترین و ارزانترین پلیمرها است. پلی اتیلن که با نام پلی اتن نیز شناخته میشود، یکی از رایج ترین پلاستیک های مورد استفاده در جهان است. پلی اتیلن ها معمولاً ساختاری خطی دارند و به عنوان پلیمرهای افزودنی شناخته می شوند. کاربرد اصلی این پلی اتیلن در صنعت بسته بندی است. پلی اتیلن اغلب برای ساخت کیسه های پلاستیکی، بطری ها، فیلم های پلاستیکی، ظروف و بشکه پلاستیکی استفاده می شود. شایان ذکر است که سالانه بیش از 100 میلیون تن پلی اتیلن برای مقاصد تجاری و صنعتی تولید میشود.
پتروشیمی امیرکبیر به عنوان مجری طرح الفین ششم، از سری طرح‌های مصوب برنامه پنج ساله دوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی می باشد. خوراک ورودی پتروشیمی امیرکبیر، اتیلن، اتان، رافینیت، بوتان، برش‌های سبک، پنتان و گاز مایع است. اتان و بوتان این شرکت از پتروشیمی بندرامام و برش‌های سبک، پنتان و گاز مایع از شرکت پتروشیمی بوعلی سینا تامین می‌شود. اتیلن نیز از خط لوله اتیلن غرب و رینگ اتیلن منطقه ماهشهر تامین می‌شود. رافینیت نیز از هر دو پتروشیمی بندرامام و بوعلی سینا خریداری می‌شود. پتروشیمی امیرکبیر ۹ محصول تولیدی دارد که مهمترین آنها شامل موارد زیر می‌باشد.. شایان ذکر است که شرکت پتروشیمی امیرکبیر از حیث سبد تولیدات خود در بازار پلی اتیلن دارای هر سه گرید پلی اتیلن می‌باشد.


در چارت فوق به اتیلن، به دلیل تبدیل به دیگر محصولات میانی اشاره نشده است.
 غلبه درآمد بر بهای تمام شده در شكبير
با نگاهی به صورت های مالی شرکت روند حاشیه سود ناخالص را بر روی نمودار زیر نمایش داده ایم که نشان می دهد که شکبیر نیز همانند سایر واحدهای پتروشیمی به دلیلی نوسانات نرخ های جهانی و نرخ های تسعیر ارز با تغییرات حاشیه سود مواجه بوده است. اما موضوع قابل توجه در این شرکت، غلبه درآمد بر بهای تمام شده در 9 ماهه سال 1402 نسبت به سال ماقبل خود می باشد که موجب شده است حاشیه سود تا محدوده استاندارد 23 درصد افزایش یابد.

مالياتي كه سود شركت ها مي بلعد
یکی از مصائبی که در سال گذشته گریبان گیر تمامی صنایع بویژه صنعت پتروشیمی بود، افزایش سقف های مالیاتی در کنار حذف برخی معافیت های مالیاتی بود که فشار مضاعفی بر سود خالص محقق شده شرکت ها وارد کرده است. طبق گزارشات منتشر شده از سوی شکبیر که در نمودار زیر روند آن مشخص شده است، با وجود افزایش 5 درصدی حاشیه سود ناخالص، حاشیه سود خالص تنها 2 درصد افزایش داشته است که به همان افزایش نرخ های مالیات اشاره دارد.

رشد حاشيه سود پتروشيمي اميركبير
 با این حال به نظر می رسد در صورت های مالی سال 1402 سود های خوبی نسبت به سال گذشته محقق شود. شرکت تا به اینجای کار، با توجه به گزارش 9 ماهه، مبلغ 3،550 میلیارد تومان سود ساخته است که نسبت به مدت زمان مشابه سال ماقبل خود 10 درصد رشد را نشان می دهد.

پيش بيني سود 1300 توماني براي سهامداران شكبير
افزایش نرخ های فروش در کنار افزایش مقدار تولید در طی سال های اخیر موجب شده است تا روند درآمدزایی و سوددهی شرکت با وجود تغییرات شدید در نرخ های جهانی و همچنین قوانین حاکم بر این صنعت بتواند روند رو به رشد خود را حفظ کرده و سود مناسبی عاید سهامداران خود کند.
با استمرار شرایط موجود برای شکبیر پیش بینی می شود که در پایان سال مالی 1402 این شرکت با سود کمتر 1300 تومان به ازای هر سهم به مجمع نخواهد رفت.


کد مطلب: 15000

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/news/15000/امیرکبیر-مسیر-رشد-سودآوری

نفت آرا
  https://www.naftara.ir