به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، علیرضا جعفرپور با اشاره به حرکت کشورهای پیشرفته برای بهرهگیری از انرژیهای پاک در صنایع، توضیح داد: کشورهایی مانند ژاپن و چین تولید موتورهای آمونیاکی در حوزه بازیابی گازهای هیدروژن را بهمنظور استفاده در صنایع کشتیسازی و خودروسازی آغاز کردهاند.
وی ادامه داد: هیدروژن گرانقیمتترین فرآورده حوزه نفت و گاز است که متأسفانه به دلیل پیشبینی نکردن برای استفاده از این نوع فرآورده در پالایشگاه، هماکنون حجم عظیمی از این ماده ارزشمند از بین میرود.
مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیجفارس افزود: ازاینرو مقدمات احداث واحد تولید آمونیاک بهعنوان سوختی پاک از هیدروژن در بندرعباس فراهم شده است که در سه سال آینده با بهرهبرداری از این واحد میتوانیم سالیانه ۵۰۰ هزار تن آمونیاک تولید و همگام با دنیا برای استفاده از انرژیهای تازه حرکت کنیم.
به گفته جعفرپور، برای تولید سوخت با هیدروژن دو نوع راه وجود دارد که راه نخست ترکیب آن با گازکربنیک و تولید هیدروکربن و بنزین است و راه دوم نیز ترکیب هیدروژن با نیترات موجود در هوا است که سبب تولید آمونیاک خواهد شد.
وی تصریح کرد: همه فرآیند تولید آمونیاک در داخل کشور انجام میشود و ساخت این واحد آمونیاک سبز که در دنیا بینظیر خواهد بود نیز از سوی کارشناسان و متخصصان داخلی انجام خواهد شد.
مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیجفارس سرمایهگذاری این واحد را حدود ۲۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: بهزودی مقدمات اجرایی آن آغاز می شود.
جعفرپور در ادامه با بیان اینکه این شرکت با تأمین ۴۰ درصد بنزین موردنیاز کشور، هماکنون جایگاهی راهبردی در توازن انرژی کشور و منطقه دارد، گفت: متخصصان این پالایشگاه توانستند از هدررفت و سوزانده شدن گاز مایع (الپیجی) جلوگیری کنند و اکنون روزانه ۲ هزار تن گاز مایع از این پالایشگاه استحصال و صادر میشود و برای کشور ارزآوری دارد.
وی از افزایش ظرفیت یکصدهزار بشکه از استحصال انواع فرآوردههای نفتی در یک و نیم سال اخیر بهعنوان یکی از کارهای شاخص پالایشگاه ستاره خلیجفارس خبر داد و یادآور شد: حدود یک هزار و ۴۰۰ تن گاز مایع تولید میکردیم اما با تغییرات در واحدهای عملیاتی و راهاندازی برخی از پکیجهای فرآیندی توانستیم این تولید را به یک هزار و ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تن برسانیم.
مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیجفارس همچنین با اشاره به راهاندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت و گاز در ارتقای جایگاه صادرات فرآوردههای نفتی ایران و کاهش آلودگیهای ناشی از سوخت وسایل نقلیه در کشور، بیان کرد: واحدهای تصفیه فرآوردههای نفتی و گازوئیل در این مجموعه بهمنظور جلوگیری از آسیبهای محیط زیستی پالایشگاه، به بهرهبرداری رسیدند که نفت سفید و گازوئیل یورو ۵ تولید شد.
جعفرپور تصریح کرد: با تبدیل نفت سفید معمولی به نفت سفید یورو ۵ امکان صادرات دریایی نفت سفید برای نخستین بار فراهم شد.
وی از افزایش ۲۰ درصدی تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیجفارس در دولت سیزدهم سخن گفت و افزود: روند تولید بنزین در این پالایشگاه پیش از سال ۱۴۰۰ روند کاهشی داشته است اما تولید این پالایشگاه با روی کار آمدن دولت سیزدهم به افزایش ۲۰ درصدی در مدت ۲ سال و به روزانه ۳۹.۵ میلیون لیتر رسید.
مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیجفارس اظهار کرد: با توجه به ناترازی فزاینده بنزین در کشور و لزوم واردات برای تأمین این محصول، اگر پالایشگاه ستاره خلیجفارس ساخته نمیشد، ایران باید ۲۸ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه میکرد.
جعفرپور با بیان اینکه این پالایشگاه پارسال اقدامهایی برای محیطزیست انجام داده است گفت: پالایشگاه ستاره خلیجفارس یکی از پالایشگاههای پیشرو در امر محیطزیست است و با استناد به خروجی آزمایشگاه معتمد سازمان محیطزیست، این پالایشگاه در زمره صنایع سبز کشور قرار دارد.
وی ادامه داد: این پالایشگاه در برگزاری همایشها و محافظت از زیستکره گنو و پاکسازی ساحل و سواحل نیلگون خلیجفارس و جزایر پیشرو بوده است.
مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیجفارس در این باره به جمعآوری ۱۳تن زباله و پلاستیک در سطح کوه گنو، کاشت یکصد هزار اصله نهال حرا در سواحل خلیجفارس از سوی کارکنان این پالایشگاه اشاره کرد.
گفتنی است پالایشگاه ستاره خلیجفارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و بزرگترین پالایشگاه کشور است و حتی بهعنوان بزرگترین تولیدکننده بنزین در دنیا شناخته شده است.
انتهای پیام/.