کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختصاصی/

آیا قیمت بالای نفت فرصتی برای وضعیت اقتصادی صنعت تولید اولفین از متانول است؟

24 بهمن 1402 ساعت 15:56

برای تولید اولفین از متانول )MTO )میتوان از متانول داخلی یا وارداتی استفاده کرد. واحدهای MTO مشتقات بسیار متنوعی دارند. بسیاری از این واحدها متعلق به شرکتهای خصوصی هستند و معمولا در سواحل شرقی چین واقع شده اند.


به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،نمودار زیر همه ی واحدهای MTO چین به همراه زمان آغاز به کار و حداکثر مصرف آنها را نشان میدهد.با نگاهی به جدیدترین واحد MTO چین، »تیانجین بوهای«، میبینیم که تولید تجاری آن که به تازگی آغاز شده، افزایش یافته است. چین در حال حاضر دارای ۱۴ مجموعهی MTO است.
تنها یک واحد جدید در حال ساخت است که انتظار میرود تا پایان سال ۲۰۲۳ راهاندازی شود. MTO بزرگترین مشتق متانول در چین و دومین مشتق بزرگ جهان است که این اهمیت بسیاری در صنعت متانولدارد. به همین دلیل تولیدکنندگان متانول گاهی نقش قدرتمندی در مذاکرات قیمت چین ایفا میکنند.
بهره وری MTO در سال ۲۰۲۲ در حدود ٪۷۷ تخمین زده شده که معادل مصرف بیش از ۱۵ میلیون تن برآورد میشود.
تراز عرضه و تقاضای منتشر شده در ماه اگوست نشان میدهد که نرخ بهره وری MTO سال ۲۰۲۱ به دلیل قیمت بالای متانول، ناشی از قیمت زغالسنگ چین ٪۷۳ بوده است. با فرض وجود ظرفیتهای جدید وفراوان اولفین، کراکر نفتا، PDH و غیره میزان بهره وری در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نسبتا پایین است.





تراز عرضه و تقاضای منتشر شده در ماه اگوست نشان میدهد که نرخ بهرهوری MTO سال ۲۰۲۱ به دلیل قیمت باالی متانول، ناشی از قیمت زغالسنگ چین ٪۷۳ بوده است. با فرض وجود ظرفیتهای جدید وفراوان اولفین، کراکر نفتا، PDH و غیره میزان بهره وری در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نسبتا پایین است.
با توجه به اینکه وضعیت قیمت بالای نفت مزایای بسیاری برای اقتصاد MTO فراهم میکند شاهد کاهش تولید در بخش MTO هستیم؛ چرا که دو تولیدکنندهی بزرگ MTO یعنی شیجیانگ ژینگژینگ و جیانگسو سیلبوت بهرهبرداری از ظرفیت جدید اولفینها ازطریق سایر فرآیندها را آغاز کردهاند و در آینده در انتخاب روش عرضه ی اولفین انعطاف بیشتری خواهند داشت. بنظر میرسد به دلیل ذخایر مازاد، وضعیت بخش فوری در میانمدت بسیار نزولی باشد. MEG یکی از مشتقات اصلی MTO در سواحل شرقی است. برآورد هزینه ی تولید MEG نیز ممکن است نرخ بهره وری MTO را در دوسال آینده کاهش دهد.

در حال حاضر این صنعت در انتهای موج دوم توسعهی MTO قرار دارد. درنتیجه تقاضای متانول برای MTO بهطور کلی از بین خواهد رفت. درصدهای درج شده در بالای میله های نمودار نشان دهنده میزان تقاضای جهانی متانول MTO است. مشاهده میکنید که این اعداد سیر نزولی دارند و علت آن افول تولید اولفین از متانول است. تقاضا برای مواد اسیدی، فرمالدهید و سایر مواد افزایش خواهد یافت. میزان MTO کاهش مییابد و توسعه صنعت متانول که بیشتر به مشتقات متداول وابسته است به دوران قبلی دهه ی هشتاد باز خواهد گشت.
شیائومنگ ما
تحلیلگر بازار مواد شیمیایی آسیا


کد مطلب: 13729

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/news/13729/آیا-قیمت-بالای-نفت-فرصتی-وضعیت-اقتصادی-صنعت-تولید-اولفین-متانول

نفت آرا
  https://www.naftara.ir