کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علت رشد هزینه های انرژی پارس در ۶ ماه چه بود؟

6 دی 1402 ساعت 9:51

گزارش شفاف سازی و اطلاع رسانی از صورت های مالی حسابرسی شده دوره شش ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۶/۳۱، شرکت پتروشیمی پارس را پیش رو دارید.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، عمده ترین دلیل رشد بالای هزینه های انرژی شرکت در ۶ ماهه نخست سال افزایش هزینه سوخت بوده که از نرخ ۱۴۰۰ تومان بابت هر متریک تن به ۲۰۰۰ تومان و امسال به ۴۰۰۰ تومان رسیده است.
بر این اساس؛ مدیران شرکت پتروشیمی پارس که با نماد پارس در بورس فعالیت دارد؛ در خصوص صورت های مالی حسابرسی شده دوره شش ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۶/۳۱، به استحضار در کنفرانسی به سوالات سهامداران به شرح پاسخ داده اند؛
۱- فرمول خوراک دریافتی واحد استحصال آنان شرکت چیست؟ ضریب a چند درصد است؟ علت تفاوت محاسبه این ضریب توسط تحلیلگران با ضریب اعلام شده شرکت چیست؟
فرمول خوراک واحد استحصال اتان شرکت پتروشیمی پارس همانطور که در سالهای گذشته افشاء کردیم به شرح ذیل می باشد ؛
قیمت پنتان” مقدار پنتان ( قیمت بوتان مقدار یونان ) ( قیمت پرویان مقدار پرویان ( قیمت آنان مقدار اتان ) A- بهای خوراک
براساس فرمول فوق قیمت خوراک شرکت پتروشیمی پارس ماهانه توسط معاونت محترم برنامه ریزی وزارت نفت اعلام می شود ضمنا بر اساس مفاد قرارداد خوراک شرکت پتروشیمی پارس ضریب A توسط وزارت نفت اعلام می
شود که براساس آخرین اعلام ضریب مذکور از سال ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۳ ( به مدت ۴ سال) ۷۰٪ اعلام شده است .
۲- آخرین نرخ های فروش PG.۱ شرکت بر اساس قیمت های دفتر توسعه با ترخ نشریه پلتس تفاوت دارد. علت را بیان فرمایید.
به طور متوسط قیمت LPG دفتر توسعه در آبان ماه ۵۸۰ دلار بوده است در حالی که نرخ فروش LPG شرکت به طور متوسط ۶۵۳ دلار بوده است.
نرخ فروش LPG شرکت پتروشیمی پارس منطبق بر قیمتهای جهانی و بر اساس ترمهای فروش FOR و CFR است لیکن آنچه که دفتر توسعه صنایع پایین دستی اعلام می کند صرفا FOB خلیج فارس خواهد بود بر این اساس قیمت فروش محصولات LPG شرکت پتروشیمی پارس با قیمت های اعلامی دفتر توسعه صنایع پایین دستی متفاوت است.
۳- با توجه به ثبات نسبی نرخ اسنایون در دفتر توسعه صنایع پایین دستی ( حدود ۹۹۰ دلار در هر تن در ماه های مهر و آبان ) دلیل افت نرخ فروش این محصول از تنی ۳۴ میلیون تومان در مهر ماه به ۲۹ میلیون تومان در آبان ماه چیست؟
نرخ فروش استایرن منومر شرکت پتروشیمی پارس توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی محاسبه و اعلام می گردد و این نرخ براساس قیمت های جهانی و مطابق با ماده ۵ دستور العمل ستاد تنظیم بازار محصولات پتروشیمی
است. تفاوت نرخ فروش در مهر و آبان به دلیل اجرای مصوبه هیات محترم وزیران بوده که برای مصرف کنندگان استایرن منومر که EPS تولید می کنند تخفیفی در نظر گرفته شده است که این تخفیف توسط دفتر توسعه صنایع
پایین دستی به شرکت پتروشیمی پارس ابلاغ و در صورت حسابهای شرکت های اعلام شده اعمال می شود شایان ذکر است به همان میزان تخفیف در خوراک شرکت پتروشیمی پارس توسط وزارت نفت اعمال می شود براین اساس تخفیف مذکور آثار سود و زیانی برای شرکت پتروشیمی پارس ندارد .
۴- با توجه به مباحث مطرح شده در مجمع ،شرکت طرح توسعه استایرن منومر شرکت چندهزار تن است زمانبندی شرکت برای بهره برداری نهایی از این طرح چگونه است؟ سرمایه دلاری مورد نیاز برای بهره برداری از این طرح چند میلیون دلار است؟
با توجه به مطالعات F.S و بررسیهای انجام شده در خصوص این طرح شرکت پتروشیمی پارس به این نتیجه رسیده است که احداث واحد EB-SM دوم بدون زنجیره کامل استایرن منومر از نظر اقتصادی و زنجیره ارزش توجیه پذیر نیست . بطور مثال چنانچه واحدهای دوم EBSM با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن احداث شود و ۶۰۰ هزار تن محصول استایرن منومر با قیمت فعلی استایرن منومر به مصرف کنندگان پایین دستی عرضه شود عملاً حاشیه سود حدود ۶ درصدی دارد. اما در صورتیکه IRR ارزی این طرح با فرض سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری برای احداث این واحدها در نظر بگیریم یا نرخ فروش هر تن محصول استایرن منومر به قیمت ۱۰۰۰ دلار زیر ۶ خواهد شد.
بنابراین احداث و راه اندازی واحدهای جدید به صرفه نخواهد بود اما در خصوص استفاده حداکثری از سیستم های فعلی افزایش ظرفیت واحدهای موجود را سرمایه گذاری اقتصادی و هزینه پایین دنبال میکنیم بطوریکه با اصلاح انجام شده و افزایش ظرفیت صورت گرفته در تاسیسات واحد اتیل بنزن، هر زمان که خوراک بنزن اقتصادی در دسترس باشد امکان تولید با ۱۲۰ ظرفیت اسمی میسر شده است و حتی به دنبال بازاریابی و فروش اتیل بنزن و متناسباً تامین بنزن برای این افزایش ظرفیت نیز هستیم.
۵- اورهال واحدهای اتیل بنزن و استایرن منومر هر چندوقت یکبار میباشد؟ برنامه شرکت برای کاهش زمانبندی تعمیرات اساسی این واحد چیست؟
مطابق طراحی صورت گرفته برنامه تولید واحدهای پتروشیمی معمولا براساس ۳۳۰ روز در سال کار کرد طراحی می شود و برنامه تولید واحدهای EBSM براساس طراحی ۳۴۲ روز در سال است و طبعا حدود ۲۵ روز اورهال سالیانه در ظرفیت ۶۰۰ هزارتن در سال در طراحی لحاظ شده است. همچنین کاتالیست دی هیدروژن اسیون اصلی واحد استایرن منومر عمر تقریبی سه ساله داشته و تقریباً هر ۳۶ ماه باید تعویض شود که مطابق با برنامه انجام می گیرد. بنابراین هر ۳۶ ماه واحد استایرن جهت تعویض کاتالیست ها از سرویس خارج میشود همچنین بخشی از تعمیرات اضطراری واحد نیز به دلیل مشکلات خارج از کنترل شرکت نظیر تامین خوراک یوتیلیتی و همچنین مشکلات در تجهیزات و … ممکن است از سرویس خارج شود که برنامه ریزی برای تدوین سناریوهای کنترل عملیات برای مدیریت ریسکهای اضطراری و ناخواسته آغاز شده تا به حداقل برسد
۶- طرح احداث واحد پلی اتیلن پتروشیمی آریاساسول در چه مرحله ای است؟ این طرح چند درصد پیشرفت داشته است؟ هزینه های برآوردی طرح چقدر است؟
این طرح تقریبا ۴۰ پیشرفت فیزیکی داشته است. از مهر ماه سال ۱۴۰۱ یک بازنگری در برنامه زمانبندی رخ داده است و باید ۴۰ ماه برای راه اندازی پروژه به آن اضافه گردد اما تلاش می کنیم که از راهکارهای مختلف برای تسریع در احداث آن استفاده شود.
۷- علت رشد بالای هزینه های انرژی شرکت در ۶ ماهه نخست سال جاری چیست؟ به چه علت شرکت برخلاف سایر شرکت های پتروشیمی ذخیره ای بیش از حد نیاز به میزان رشد ۱۰۰ درصدی در نرخهای یوتیلیتی) برای نیم سال اول خود در صورت های مالی لحاظ کرده است؟
عمده ترین دلیل رشد بالای هزینه های انرژی شرکت در ۶ ماهه نخست سال افزایش هزینه سوخت بوده که از نرخ ۱۴۰۰ تومان بابت هر متریک تن به ۲۰۰۰ تومان و امسال به ۴۰۰۰ تومان رسیده است. در خصوص ذخیره ای که برای یوتیلیتی در دفاتر مالی در نظر گرفته شده است. از آنجا که نرخ یوتیلیتی برای سال ۱۴۰۰ می باشد این نرخ میتواند برای سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ افزایش داشته باشد بنابریان با رعایت اصل احتیاط ذخیره کافی جهت پوشش ریسک ناشی از افزایش یوتیلیتی محاسبه و در دفاتر بعنوان ذخیره ثبت شده است.
انتهای پیام/.


کد مطلب: 12809

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/news/12809/علت-رشد-هزینه-های-انرژی-پارس-۶-ماه

نفت آرا
  https://www.naftara.ir