کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بورس در اولین روز زمستان چگونه گذشت؟ /بازار خالی از اخبار نگاهش به عملکردهای ماهانه است

2 دی 1402 ساعت 14:34

در یک هفته ی آتی گزارش عملکرد درآمدی شرکت ها منتشر خواهد شد، معمولا زمانی که جریان خبری دیگری در بازار نباشد، عملکردهای درآمدی خوب مورد توجه بازار قرار می گیرد. در یک هفته ی آتی با انتشار گزارش های آذرماه باید ببینیم رویکرد توجه به عملکرد بنیادی بر می گردد یا خیر.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،در معاملات هفته گذشته روند معاملات نشان داد که اخباری که برنامه عملیاتی خروجی نداشته باشد، اثربخشی بلندمدت ندارند. در هفته پیش رو هم قاعدتا باید شاهد چنین شرایطی باشیم و دیگر اخبار بدون برنامه عملیاتی چندان اثربخش نخواهند بود، در مجموع به نظر می رسد یک هفته ی نوسانی در پیش باشد.
درگیری های مالیاتی و تاثیرگذاری آن بر بورس
این روزها ذهن ایرانی ها بیش از هر زمان دیگر درگیر مالیات است. تا سال گذشته افزایش مالیات بیشتر از اشخاص حقوقی و برخی اشخاص حقیقی با درآمد بالا تامین می شد. اما از امسال کار به اشخاص حقیقی رسیده و تقریبا همه ی ایرانی ها با افزایش مالیات پرداختی روبرو شده اند. افزایش مالیات ارزش افزوده و همچنین برنامه های مختلف برای گرفتن مالیات مجموع درآمد اشخاص حقیقی شدت عجیبی پیدا کرده است. در برخی از موارد بودجه ای و قانونی د دست بررسی افزایش مالیات اشخاص حقوقی و همچنین برخی درآمدهای اشخاص حقیقی (مانند درآمد صندوق های درآمد ثابت) مطرح است که می تواند برای بورس مهم باشد.
بازارهای سرمایه گذاری جهان در آستانه کریسمس
بازارهای مالی خصوصا بورس آمریکا و بازار رمزارزها توانسته اند روزهای خوش خودشان را حفظ کنند و با افزایش اطمینان از عدم ادامه سیاست انقباضی فدرال رزرو کماکان اوضاع این بازارها رونقی است. البته به انتهای سال هم رسیده ایم و معمولا سال خوب بورس آمریکا بد بسته نمی شود. سال آتی، سال انتخابات ریاست جمهوری است. به احتمال زیاد ما در سال ۲۰۲۴ یک سال خوب برای بازارهای مالی در پیش داریم. اگر اوضاع اقتصاد چین اجازه دهد شاید این اوضاع خوب بازارهای مالی به بازار کامودیتی ها نیز منتقل شود. در یک هفته ی پیش رو سال میلادی تقریبا تمام می شود و در بازارهای جهانی انتظارات از سال جدید مطرح می شود و می تواند چشم انداز اقتصاد جهانی، بورس ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
دلار تحت کنترل
علی رغم تمام انتظارات برای رشد دلار در انتهای سال فعلا دلار کنترل شده است. البته اینجا منظور دلار آزاد است که کنترل شده است وگرنه دلار در سامانه نیما و دلار پتروشیمی در سامانه نیما در این چند وقت نسبتا رشد قابل توجهی داشته اند. اما نکته جالب توجه پیروی معاملات بورس کالا از دلار نیما است تا دلار آزاد و رقابت برای خرید کالاهای رقابتی در بورس کالا اخیرا افزایش پیدا کرده است. علی رغم ثبات در نرخ دلار آزاد، می توان انتظار داشت نرخ دلار شرکت های بورسی چه در گزارش آذر و چه در ماه های آتی کمی بالاتر از شرایط فعلی باشد.
روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟
در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افت ۱۶۲۹ واحدی به ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن کاهش ۱۵۳۴ واحدی با رسیدن به رقم ۷۶۱,۳۶۳ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۵۹ واحدی برروی ۲۶,۵۷۹ واحد ایستاد.
تاپیکو، فولاد، حکشتی منفی‌سازان اصلی بورس بودند و بپاس، زاگرس، وگردش بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.
خودرو، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی به ترتیب با ارزش معامله ۴۱۷ میلیارد تومان، ۲۹۳ میلیاردتومان و ۲۸۰ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.
ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۹۲۴ میلیارد تومان بود.
در بازار امروز ۶۷۸ نماد فعال وجود داشت که ۲۰۵ نماد در مدار مثبت ، ۳۲۷ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۹ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۲۵ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.
نمای پایانی بازار در روز شنبه ۲ دی‌ماه ۱۴۰۲ :


کد مطلب: 12689

آدرس مطلب :
https://www.naftara.ir/fa/news/12689/بورس-اولین-روز-زمستان-چگونه-گذشت-بازار-خالی-اخبار-نگاهش-عملکردهای-ماهانه

نفت آرا
  https://www.naftara.ir