در سند جامع لجستیک کشور، چابهار به عنوان یک نقطه حساس تعریف و عنوان شهر لجستیکی بر آن اطلاق شده است. اما تبدیل شدن به شهر لجستیکی مستلزم زیرساختهای توسعه یافته است.
جایگاه نامطلوب ایران در جدول جهانی لجستیک/امارات چگونه هاب لجستیکی شد؟
20 مهر 1399 ساعت 9:53
در سند جامع لجستیک کشور، چابهار به عنوان یک نقطه حساس تعریف و عنوان شهر لجستیکی بر آن اطلاق شده است. اما تبدیل شدن به شهر لجستیکی مستلزم زیرساختهای توسعه یافته است.
به گزارش اختصاصی نفت آرا، عبدالرحیم کُردی-مدیرعامل منطقه آزاد چابهار - پیش از آنکه پاندمی کرونا، فرودگاههای جهان را زمینگیر کند، فرودگاه سنگاپور در هفته 6هزار و 800 تبادل پرواز با 330فرودگاه جهان داشت. 6هزار و 800پرواز که 70درصد ظرفیت آنها به حمل کالا اختصاص داشت؛ به این ظرفیت عظیم پروازی، انبوه زیرساختها زنجیره تامین و نگهداری کالاها چون میلیونها متر مربع انبار و طیف بیمانندی از خدمات رفاهی به مسافر عادی و تجاری و البته هواپیماها را هم اضافه کنید تا بدانید چرا کشور کوچک سنگاپور، غول لجستیک جهان است.
اینکه سنگاپور با کمتر از 6میلیون نفر جمعیت و با تنها 720 کیلومتر مربع مساحت، غول لجستیکی جهان میشود، به پشتوانه فرودگاه یا شفافتر بگوییم شهر فرودگاهیای حاصل شده که لقب بزرگترین فرودگاه را یدک میکشد. هدف بزرگی که چابهار نیز با راهاندازی شهر فرودگاهی به دنبال تحقق آن است.
امارات چگونه هاب لجستیکی شد؟
برخی از کشورهای پیشرو در حوزه لجستیک با دارا بودن نسبتی بسیار کمتر از مزیتهای لجستیکی ایران، خود را بهعنوان کشوری ممتاز در حوزه لجستیک مطرح کرده و در برخی موارد حتی درآمدی بیشتر از درآمد نفتی ایران دارند. امارات بازرترین این نمونههاست.
امارات در حال حاضر بهعنوان یک هاب تجاری و لجستیکی برجسته در سطح منطقه و جهان شناخته میشود. ایجاد تنها شهر لجستیکی در دنیا در امارات (شهر لجستیکی دوبی)، ساخت بزرگترین بندر ساخت دست بشر (بندر جبلعلی)، ساخت یکی از بزرگترین فرودگاههای دنیا (فرودگاه آلمکتوم) و بسیاری از نمونههای موفق سبب شده تا کشور امارات که بهلحاظ موهبتهای خدادادی و طبیعی کمترین مزیتهای لجستیکی را در خود داشته است، طی دهههای اخیر رشد چشمگیری در ایجاد و بهرهبرداری از زیرساختهای لجستیکی داشته باشد. کشور امارات در حالی بهعنوان هاب لجستیکی در منطقه و دنیا مطرح است که برخلاف ایران در حوزه حملونقل زمینی (جادهای و ریلی) هیچ مزیتی ندارد.
لجستیک، خدمات فراتر از تولید
بانک جهانی، لجستیک را دامنهای از فعالیتهای ضروری تجاری همچون حملونقل، انبارداری، یکپارچهسازی بارهای تجاری، ترخیص کالا از گمرکات مرزی تا سیستمهای توزیع و پرداخت درون کشوری را تعریف میکند که توسط نهادهای دولتی و بخش خصوصی صورت میپذیرد. لجستیک در جهان امروز چنان اهمیتی یافته که توجیه اقتصادی و گردش مالی آن بسیار گستردهتر از ابرکارخانهها و یا حتی فروش نفت و گاز است. لجستیک همان صنعتی است که سنگاپور به عنوان یکی از کوچکترین کشورهای جهان را تبدیل به قدرتی اقتصادی کرده که به اژدهای زرد و یا حتی قدرتهای اقتصادی اروپا پهلو میزند.
تکمیل پازل لجستیکی چابهار با شهر فرودگاهی
سند جامع لجستیک کشور، چابهار را به عنوان یک نقطه حساس تعریف و عنوان شهر لجستیکی بر آن اطلاق کرده است. اما تبدیل شدن به شهر لجستیکی تنها یک عنوان نبوده و مستلزم زیرساختهایی توسعه یافته است.
چابهار امروز در نقطهی ایستاده که سنگاپور 40 سال قبل ایستاده بود. سنگاپور سال 1981 پروژه ساخت و توسعه باند 4کیلومتری و ترمینال شماره یک فرودگاه چانگی را کلید زد و روز به روز به ظرفیتهای آن افزود تا با گذشت 4دهه یکی از سه هاب بزرگ لجستیکی جهان باشد.
چابهار نیز چون سنگاپور دسترسی به آبهای آزاد اقیانوسی داشته و حتی موقعیت بسیار مطلوبتری در نقشه تجارت جهانی دارد، ظرفیتهای بندری و بارانداز تجاری را داراست و در نهایت امتیازات منطقه آزاد، شرایط فعالیت اقتصادی را در چابهار سهل کرده است.
در برهه کنونی تنها نیاز چابهار برای تحقق هاب لجستیکی و ترسیم آیندهای شبیه سنگاپور، شهر فرودگاهی است. چنانکه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در خصوص تاثیر احداث فرودگاه بینالمللی چابهار بر توسعه بندر چابهار، میگوید: با توجه به تعریف شکل گیری شهر لجستیک در چابهار؛ احداث فرودگاه موجب تکمیل پازل حمل و نقل ترکیبی اعم از دریایی، ریل، جاده و فرودگاه می شود و اینگونه شهر لجستیک به معنای واقعی ایجاد خواهد شد.
لجستیک در برنامههای توسعه ای
عنوان و مفهوم لجستیک صراحتا در برنامههای پنجُساله توسعه کشور از برنامه اول تا ششم مورد تاکید و توجه قرار گرفته، اما با توجه به گستردگی و نقشی که این صنعت میتواند در اقتصاد ایران داشته باشد، نگاه شایستهای به آن نشده؛ لیک در برهه کنونی برای نخستین بار در 3دهه گذشته، کشور در آستانه نزدیک شدن به یک هاب لجستیکی به معنای واقعی است در گوشه جنوب شرقی ایران؛ در سواحل مکران؛ در چابهار. اما نگاه برنامههای توسعه کشور به لجستیک چه بوده و چرا باید تبدیل شدن چابهار به یک هاب لجستیکی به عنوان یک خواسته ملی دنبال شده و مسیر تحقق آن هموار شود.
برنامه | رویکرد برنامه به لجستیک |
اول | ـ توجه به موقعیت جغرافیایی کشور در زمینه حملونقل بار ـ توجه به گسترش حملونقل ریلی |
دوم | ـ حمایت از ایجاد تسهیلات لجستیکی در پایانههای صادراتی ـ پشتیبانی از ایجاد امکانات و تسهیلات لجستیکی مورد نیاز محصولات کشاورزی |
سوم | ـ ایجاد شرکتهای حملونقل بینالمللی ـ ارتقای نقش بخش غیردولتی در توسعه بخش حملونقل |
چهارم | ـ توجه به تدوین برنامه توسعه حملونقل ـ تعیین اهداف کلان برای صور چهارگانه حملونقل |
پنجم | ـ توجه به ایجاد بانک جامع حملونقل ـ توجه به تصویب طرح جامع حملونقل کشور ـ ایجاد زیرساختهای لجستیکی و حملونقل چندوجهی |
ششم | ـ تعیین اهداف کلان برای صور چهارگانه حملونقل ـ ایجاد زیرساختهای لجستیکی و حملونقل چندوجهی |
کد مطلب: 103